AT KONKURRERE PÅ KLOGT DESIGN

Pressemeddelelse

Danske møbelvirksomheder skal konkurrere på klogt design

Ny undersøgelse viser, at Danmarks kendte sans for at bruge design for fremtiden kan blive en ny vækstmotor for dansk erhvervsliv

Hvis flere virksomheder fra starten tænker på forbrugernes oplevelse af produktet, vil de kunne opnå store resultater. Undersøgelsen Exploring Design Impact, som er lavet fra Dansk Design Center og Dansk Industri, viser, at 75 procent af virksomhederne som aktivt bruger gennemtænkte designideer, oplever en positiv udvikling for deres bundlinje. Man kan ligeledes fremhæve, at 58 procent af danske virksomheder anvender design som et konkurrenceparameter i de forskellige brancher og ligeledes oplever en stigende vigtighed indenfor selv samme.

“Design er en dansk styrkeposition internationalt. Alle kender vores klassiske møbler, men design er meget mere end formgivning i verdensklasse. Det er også et uundværligt værktøj for de virksomheder, der bruger design med udgangspunkt i kundeoplevelsen, i udformningen af nye forretningsmodeller og virksomhedernes strategier for fremtiden. Og det er faktisk de virksomheder, der oplever den mest positive effekt af design.”, lyder det fra underdirektør i Dansk Industri, Charlotte Rønhof.

Det er dog blot 13 procent af virksomhederne, som benytter sig af design på denne måde, som gennem undersøgelsen fremgår som mest værdigivende. I den forbindelse skal værdi forståes som værende en central og styrende komponent i arbejdet med forretningsudvikling. Ikke mindst oplever 80 procent, at design i høj grad styrker virksomhedens brand, og 68 procent af virksomhederne oplever en øget kundetilfredshed ved anvendelsen af gennemtænkt design.

  

Designs værdiskabelse i danske virksomheder

Ca. 53 procent af de undersøgte virksomheder vurderer, at design har haft en stigende påvirkning på den økonomiske bundlinje de sidste 5 år. Ligeledes forventer omkring 68 procent af virksomhederne, at design bliver et vigtigere konkurrenceparameter i løbet af de næste 5 år. Det er derfor et klart fokus for virksomhederne, for at kunne få et større skridt ind på markedet og opnå større markedsandele. På baggrund af de nævnte data, er det derfor tankevækkende, at ikke flere virksomheder har fokus på netop designdelen.

Resultaterne fra undersøgelsen tyder på, at fravalget af det såkaldte kloge design typisk handler om, at folk har oplevet at det har haft lav relevans. Det bør derfor tydeliggøres for virksomheder i hele møbelindustrien, at de gennemtænkte design kan give værdi som værktøj til innovation og forretningsudvikling.