OM OS

Den nyeste trendforskning i Danmark

Hvem finder trends, hvordan spotter man trends, og hvordan analyserer man egentlig de forskellige trends? Det vil vi komme meget mere ind på, gennem vores trendforskning fra Viby J.

Siden 2020 har vi formidlet viden om trends, tendenser og forbrug til professionelle aktører i livsstilsbrancherne, såvel som til privatforbrugerne. Vi har fungeret som sparringspartnere ift. inspiration og trendforskning til mange kunder fordelt over hele Danmark. Vi er nu klar til at inspirere dig.

Emnerne kommer til at spænde bredt, og handle om meget forskelligt. Alt fra trendforskning til designhistorie, Stockholm Furniture Fair, DIY tutorials og meget mere. Vi ønsker at oplyse og hjælpe med at få et bredere kendskab til de forskellige emner. Hvis det lyder for noget for dig er det værd at blive siddende lidt endnu foran computeren, på telefonen eller lænet godt tilbage i sofaen.

trendforskning   trendforskning

Trend fænomenet

Når man snakker trends gælder fænomenet altid som noget der er en del af noget større. Man kan tage udgangspunkt i PEJ gruppens bog “Trendsociologi v. 2.0” for at beskrive dette trend fænomen. Trends gælder typisk en større forandring, ligesom trends inden for mode hører ind under en større livsstils- og kulturel forandring. Man kan ligeledes snakke om at alt går i ring. Livsstilsprodukter, kommunikation og design er ofte en del af en cirkulær proces. De er altså ofte velkendt fra tidligere perioder. Det har noget at gøre med den følelsesmæssige forbindelse til en bestemt tidsperiode, samt behovet for nostalgi. Ligeledes handler det også om en tryghedsfornemmelse, da man kender det fra tidligere. Ofte er trenden dog med et twist, hvor der er sket en nyfortolkning af livsstilen, tøjet eller madopskrifterne.

Ligeledes er det væsentligt at nævne den stigende hastighed, som præger hastigheden i dag. Det kan påvirke mange brancher at føle der er et kraftigt tidspres. Det kan give problemer for den, som har lyst til at analysere og undersøge forandringer. Det er nemlig meget udfordrende at kunne forstå og forudsige forandringer i en tid, hvor der egentlig ikke er tid til at stoppe op og kigge på alting ude- eller oppefra.

Man kan snakke om at der i en trend altid sker modtrend, som rummer hovedtrenden og dens egen modsætning. Der er altid nogle som vil abstrahere fra den brede befolkning og hovedtrenden. Eksempler på dette kan bl.a. være individualisme versus fællesskab og farverig versus nedtonet.

Følg med

Følg med på siden, for løbende opdateringer, eller kontakt os her.

Tryk her, for at komme tilbage til startsiden.